Cum să gestionăm stresul în sesiune!

Stresul ne afecteaza pe toti. El este o stare de tensiune care este resimțită de întregul organism la influența multor factori externi.

Perioada sesiunii de examene reprezintă una dintre cele mai aglomerate și stresante perioade din viața studenților. Pentru studenții anului I, prima sesiune din viața lor, ceea ce crește nivelul presiunii pe care aceștia o resimt. Există, însă, câteva aspecte care pot contribui la diminuarea nivelului de stres în sesiune.

Specialiștii Centrului de consiliere și Orientare în Carieră ne recomandă să avem în vedere următoarele aspecte:

  1. Odihna

Un aspect foarte important în această privință este somnul. Cu toții știm că perioada indicată este de aproximativ 8 ore de somn pe noapte, însă un element interesant este tipologia oamenilor în funcție de productivitatea lor și de modul în care își distribuie energia. Există persoane care se trezesc devreme, sunt foarte productive dimineața, însă, spre după-amiază, nivelul energiei lor scade. Pe de altă parte, există oameni care dimineața se trezesc foarte greu și se activează spre orele prânzului, atingând un nivel maxim al energiei spre seară. Este important ca fiecare student să identifice cărei tipologii aparține pentru a putea să își gestioneze mai bine programul de studiu în așa fel încât să își crească productivitatea.

  1. Învățare eficientă

Cu toții învățăm ceva nou în fiecare zi, încă din școala primară, însă puțini știu să adopte un stil eficient de a învăța. Majoritatea studenților citesc de mai multe ori materialul de memorat, subliniază cu un evidențiator informația importantă, după care încearcă să repete ceea ce au citit. Ei bine, cercetările arată că informația se reține cel mai puțin și mai ineficient în acest mod. O alternativă mai eficientă este aceea de a citi materialul o singură dată, problematizând, adresând întrebări pe parcursul lecturii și identificând situații practice în care informația respectivă poate fi folosită.

  1. Organizare și planificare

Ceea ce accentuează foarte mult stările de stres, anxietate și panică este faptul că nu avem o imagine clară a lucrurilor pe care le avem de făcut și un plan despre cum să le ducem la bun sfârșit. Astfel, o sugestie pentru a spori productivitatea este întocmirea unei liste cu proiecte de realizat și materiale de învățat, menționând termenul limită pentru fiecare dintre ele. Apoi, estimând cât timp va dura fiecare activitate, ele pot fi împărțite pe zile în așa fel încât să fie gata la timp. Învățatul cu o seara înaintea examenului poate fi tentant, însă va crește nivelul de stres la care se adaugă lipsa odihnei, ceea ce va scădea capacitatea de concentrare în timpul examenului.

Foarte important!

Atunci când planificăm activitățile trebuie să ținem cont de faptul că este necesar să luăm pauze între ele. Creierul unui adult are capacitatea de a se concentra aproximativ 60 de minute, după care este necesară o pauză de 10 minute. Pauzele ar trebui să constea în deconectare mentală, ceea ce implică activități fizice sau de relaxare ușoară. Utilizarea rețelelor de socializare nu este o opțiune eficientă în timpul acestor pauze.

  1. Pregătire pentru ziua examenului

Odihna din noaptea dinaintea examenului este esențială pentru capacitatea de concentrare din timpul acestuia. Recitirea anumitor informații chiar în sala de examen este o tehnică des utilizată, dar ineficientă pentru creșterea productivității. Mai utilă este relaxarea înaintea primirii subiectelor și adoptarea unei atitudini de siguranță și încredere în sine pentru efortul depus până în acel moment. Apoi, după finalizarea examenului, este de ajutor ca pregătirea pentru examenul următor să nu înceapă imediat, ci să vă rezervați ziua respectivă pentru a vă răsplăti pentru efortul depus.

  1. Gândirea pozitivă

Un examen este doar o etapă, un pas în pregătirea profesională. Gândeștete întotdeauna la lucrurile pozitive, la ce îți va ajuta acel examen, la avantajele pe care le ai pentru că ești student, la cât ai învățat și acumulat pentru a te prezenta la examen.Gândește-te și la alternative. Un examen poate fi repetat, nota poate fi mărită.

  1. Sport și alimentație corectă

Urmează un program de sport regulat. După un examen greu, răsfață-te cu o oră de activitate fizică intensă la o sală de sport. Vei constata că te vei simti mult mai multumit, energizat și gata să o iei de la capăt cu pregătirea pentru un nou examen.

Mânâncă echilibrat, fructe și legume proaspete. Evită să bei sucuri energizante, cafea în exces și să mănânci mâncare hiperprocesată. Substanțele pe care acestea le conțin este posibil să te facă să simți mai multă energie pe moment dar, după scurt timp, te vei simți obosit, epuizat, fără energie. Toate acestea îți încetinesc viteza de învățare și randamentul.

  1. Interacțiunea cu colegii

Sprijină și cere sprijin de la colegi. Discută împreună cu aceștia detaliile legate de disciplinele de studiu, rezolvarea aplicațiilor, aplicarea celor învățate.
Interesează-te despre felul în care profesorii fac evaluarea, pe ce pun accent în evaluare.

  1. Gestionarea adecvată a stresului

Gândește-te la ceea ce îți provoacă neliniste. Care sunt cele mai importante surse de neliniște. De asemenea, încearcă să vezi care sunt reacțiile tale la stres (mănânci și bei cafea în exces, eviți să te apuci de învățat pentru ca ți se pare foarte greu, nu te duci la anumite examene etc.). Specialiștii spun că fiecare dintre noi ne stresăm, în 99% dintre cazuri, înainte de a ne confrunta cu situația stresantă. De aceea, aveți răbdare și abordați lucrurile pe rând în ordinea priorităților.

Echipa Centrului de Consiliere și Orientare în Carieră vă dorește success în sesiune!

Și nu uitați!

Ori de câte ori doriți să stați de vorbă cu un specialist, vă așteptăm la Centrul de Consiliere și Orientare în Carieră din str. Mihail Moxa, nr. 5 – 7, salile 3003 sau 3605

Pentru programări scrie-ne la: consiliere@ase.ro

ASCIG - Asociaţia Studenţilor în Contabilitate şi Informatică de Gestiune

Abonează-te
Date de contact

Website realizat de AlstenSoft.ro