După finalizarea examenului de Bacalaureat și a celor 3 ani în care ați acumulat cunoștințele din mediul contabil, vine a doua cea mai importantă etapă din viața voastră: licența. Timp de 3 ani de zile în care ați fost trecuți prin tainele contabilității și v-ați dezvoltat pachetul de cunoștințe, urmează momentul cel mai important din viața voastră de studenți, acela de a confirma abilitățile de învățare și acumulare a informațiilor pe care le dețineți.

În primul rând, ce este implicit o lucrare de „licență” ?

Potrivit Ghidului privind elaborarea lucrărilor de finalizare a studiilor disponibil la https://cig.ase.ro/wp-content/uploads/2020/10/Ghid-lucrari-licenta-si-master_cf-regulament-ASE.pdf, o lucrare de licență este „o cercetare științifică, un demers rațional de analiză a unor fapte, realități, texte, evenimente, pe baza unei/unor teorii științifice pornind de la una sau mai multe ipoteze de lucru”. Aceasta este documentul ce necesită toată atenția și devotarea voastră, tot efortul trebuie să fie pus foarte mult pe research-ul pe tema aleasă și timpul trebuie bine distribuit.

Top 5 pași pentru a scrie o lucrare de licență de nota 10

  1. Ce te atrage cel mai mult și care este domeniul în care vrei să activezi?

Dacă sunteți studenți în cadrul facultății de Contabilitate și Informatică de Gestiune vă puteți alege unul dintre următoarele domenii pentru a realiza lucrarea de licență: contabilitate și audit, informatică de gestiune, analiză și evaluare economico-financiară sau drept. Trebuie să vă gândiți care este domeniul care vă atrage și impresionează, acela în care credeți că vă descurcați cel mai bine. Dacă nu ați descoperit ce domeniu vi se potrivește, ascultați-vă intuiția și faceți o analiză introspectivă cu ajutorul următoarelor întrebări: care este materia care va atras cel mai mult, care sunt calitățile definitorii, ce gamă de cunoștințe aveți și care sunt posibilele defecte la care trebuie să lucrați pentru a putea ajunge victorioși. După ce domeniul de cercetare care vi se potrivește a fost descoperit, sunteți gata să treceți  la următoarea etapă.

  1. Alegerea temei lucrării de licență

Potrivit Calendarul Studentului 2020-2021,  disponibil la  https://consilierstudenti.ase.ro/calendarul-studentului-2020-2021/, în perioada  06.04.2020 – 30.10.2020 se va organiza o întâlnire între studenții din anul al II-lea la programele de studii universitare de licenţă și conducătorii științifici în vederea alegerii temei lucrării de finalizare a studiilor universitare de licență, pentru anul universitar 2020-2021. Înainte să  mergeți la această întâlnire și înainte să vă alegeți tema pentru lucrarea de licență, consultați cu atenție listele cu temele de licență. Acestea sunt afișate pentru fiecare cadru didactic (care este disponibil pentru a coordona lucrările de licență), membru în unul din cele 4 departamente ale facultății: Contabilitate și Audit, Informatică de Gestiune, Analiză și Evaluare Economico-Financiară, respectiv Drept. Din cauza perioadei actuale, tematica si bibliografia pentru lucrarea de licență le puteți găsi accesand link-ul https://cig.ase.ro/blog/2021/01/04/tematica-si-bibliografie-licenta-2021/.

Asigurați-vă că tema aleasă este una accesibilă, că se pot găsi suficientelor lucrări științifice și a materialelor ajutătoare și necesare documentării,  în limba română,  în limba  engleză  și/sau o altă limbă de circulație internațională și verificați dezbaterile și opiniile științifice existente cu privire la tema aleasă.

Dacă vă doriți o temă specifică care nu se regăsește în lista unui anumit cadru didactic cu care vă doriți să colaborați, puteți propune tema respectivă profesorului dorit, iar acesta poate, sau nu, să fie de acord. Nu trebuie să vă faceți griji, deoarece, în cazul în care sunteți refuzați și totuși vă doriți implicit tema respectivă, puteți  încerca să  discutați acest aspect cu un alt profesor (care poate avea sau nu, în lista sa de lucrări propuse spre coordonare tema  respectivă).

  1. Acordul „de principiu” al profesorului coordonator

După ce v-ați hotărât asupra unei teme, care se află (sau nu) pe lista profesorului coordonator cu care vă doriți să colaborați, trebuie să luați legătura cu domnul profesor. Este posibil ca acesta să fie un profesor pe care deja îl cunoașteți, alegerea de la punctul precedent fiind influențată de dorința de a colabora, în vederea realizării lucrării de licență, cu un anumit cadru didactic. Motivele sunt variate: probabil vă place materia pe care profesorul respectiv a predat-o, sau poate v-a plăcut stilul de abordare și predare al acestuia, tot ce trebuie să faceți este să mergeți să discutați cu domnul profesor și să îl întrebați politicos dacă poate să vă îndrume. În cazul în care tema dorită nu este în aria de interes a unui profesor coordonator cunoscut (cu care ai lucrat deja),  sau profesorul respectiv nu mai are locuri disponibile, aveți posibilitatea de a  contacta un alt cadru didactic. Puteți discuta cu un cunoscut/prieten (sau mai mulți) și îi puteți ruga să vă recomande un profesor sau, îl puteți contacta direct, în mod politicos, prin intermediul e-mail-ului instituțional pentru a obține un acord „de principiu”  din partea acestuia, potrivit căruia acceptă să coordoneze tema respectivă, în măsura locurilor disponibile.

După ce v-ați ales tema pe care vă doriți să o abordați și ați luat legătura cu potențialul profesor coordonator, tot ce mai trebuie să faceți este să scrieți o cerere în care să precizați aceste detalii și apoi să o depuneți la secretariatul  departamentului din care face parte profesorul coordonator.

  1. Familiarizarea cu ceea ce implică elaborarea unei  lucrări de licență și cu tema aleasă

Până în momentul repartizării oficiale a studenților spre îndrumarea de către un cadru didactic în vederea elaborării lucrării de licență, studenții pot consulta, în vederea familiarizării cu ceea ce implică  elaborarea unei  lucrări de licență, următoarele ghiduri:

În plus, în vederea familiarizării cu tema aleasă, studenții pot consulta diverse surse, pentru a-și forma o idee generală despre aceasta. Noi vă propunem următoarele surse:

  • Google Academics;
  • Biblioteca digitală ASE;
  • Reviste științifice ale universităților din România sau străine;
  • Reviste sau documentare realizate de organe specializate/profesionale;
  • Revistele editate de European Accounting Association;
  • Revistele editate de CECCAR(Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România);
  • Revistele editate de CAFR (Camera Auditorilor Financiari din România);
  • Anunțuri sau postări media ale companiilor;
  • Studii/Analize realizate de Accountancy Europe, IASB, FASB etc.;
  • Legislația în vigoare (se va verifica în permanență actualitatea acesteia);
  • Bazelor de referințe, cum ar fi JStor, ProQuest, Science Direct;
  • Colecțiile de „working papers”, cum ar fi NBER, REPEC, SSRN.
  1.       Colaborarea cu profesorul coordonator

După afișarea listei cu repartizarea oficială a studenților în vederea coordonării lucrării de licență, veți fi contactați cât mai rapid de către profesorul coordonator la care ați fost repartizat. Împreună cu acesta, veți stabili detaliile colaborării. Dat fiind faptul că fiecare temă poate fi abordată în mod diferit, este extrem de important să mențineți în permanență legătura cu profesorul coordonator și să îl informați permanent despre evoluția lucrării voastre.

Deși pare totul atât de complex, avem încredere în voi că veți reuși. Încercați să vă definiți cât mai bine programul pentru a repartiza timpul cât mai eficient către lucrarea de licență , dar și pentru participarea la cursuri.

Mult succes!

ASCIG - Asociaţia Studenţilor în Contabilitate şi Informatică de Gestiune

Abonează-te
Date de contact

Website realizat de AlstenSoft.ro