fbpx

Timpul zboară repede în anii de facultate, chiar și în varianta online a acestora, astfel că această perioadă se termină și apare o nouă treaptă de urcat spre viața de adult: susținerea examenului de licență. Un moment în care sunt resimțite atât momentele de nostalgie, dar și de panică. Am decis să venim și în acest an în sprijinul studenților, viitorilor absolvenți ai Academiei de Studii Economice, cu sfaturi utile pentru a realiza o lucrare excepțională, care să fie prezentată la cele mai înalte standarde.

Susținerea examenului de licență

Înainte de toate, haideți să vorbim puțin despre ce înseamnă susținerea examenului de licență. Trebuie să știți că obținerea titlului de „licențiat” se realizează prin promovarea examenului de licență. Astfel, veți dovedi ce cunoștințe și ce abilități ați acumulat pe parcursul celor 3 ani, în fața unei comisii de evaluare. Potrivit art. 7.1. din Regulamentului privind organizarea și desfășurarea examenelor de finalizare a studiilor de licenţă şi masterat disponibil la adresa      https://senat.ase.ro/wp-content/uploads/2020/20201216/Hot.Senat%20nr.%20251%20din%2016.12.2020_Mod.Reg.org.desf.online.ex.fin.lic.si%20mast.pdf, acesta constă în două probe care vizează evaluarea nivelului cunoștințelor teoretice și aplicative, notate distinct de către comisie, astfel:

Proba 1:  Evaluarea cunoștințelor fundamentale și de specialitate (în limita a 15 minute);

Proba 2: Prezentarea și susținerea lucrării de licență (în limita a 15 minute).

Cele două probe menţionate se susţin oral și se desfășoară online, în sistem teleconferință, cu prezența în același moment, a comisiei de examen (cu prezenţă în ASE) și a examinatului (cu prezenţă online). Prezentarea și susținerea lucrării de licență sunt publice.

În ceea ce privește Proba 1:  Evaluarea cunoștințelor fundamentale și de specialitate, aceasta se realizează pe baza unor întrebări din tematica și bibliografia specifică fiecărei facultăți. În cazul Facultății Contabilitate și Informatică de Gestiune, tematica și bibliografia sunt disponibil la adresa: https://cig.ase.ro/blog/2021/01/04/tematica-si-bibliografie-licenta-2021/

 În privința redactării lucrării, care va fi susținută în cadrul Probei 2: Prezentarea și susținerea lucrării de  licență, structura recomandată este următoarea (conform Ghidului de bune practice privind elaborarea lucrării de finalizare a studiilor, disponibil la https://cig.ase.ro/wp-content/uploads/2020/10/Ghid-lucrari-licenta-si-master_cf-regulament-ASE.pdf):

  • Coperta lucrării – va conţine: denumirea instituției universitare, denumirea facultății, tipul de lucrare (licență sau disertație), prenumele și numele coordonatorului științific al lucrării și titlul universitar, prenumele și numele absolventului, localitatea și anul susținerii;
  • Pagina de titlu – include: denumirea instituției universitare, denumirea facultății, titlul lucrării, prenumele și numele coordonatorului științific al lucrării și titlul său universitar, prenumele și numele absolventului, localitatea și anul susținerii;
  • Cuprinsul – este format din toate titlurile și subtitlurile lucrării, până la cel mult subcapitole de rangul trei. Numerotarea paginilor lucrării se face de la pagina cu introducerea până la anexe, deci și la bibliografie. Paginile în care sunt incluse anexele lucrării sunt numerotate distinct și fiecare au câte un titlu;
  • Introducerea – descrie cadrul științific general al lucrării, problema de cercetare abordată și importanța ei în contextul mai general al teoriei și practicii de specialitate, alături de informația care a servit drept punct de plecare în elaborarea lucrării. Totodată, introducerea conține și o evidențiere a scopului lucrării, alături de precizarea contribuției principale a studentului din punct de vedere teoretic, precum și practic aplicativ;
  • Stadiul cunoașterii în domeniu – reprezintă o sinteză a literaturii de specialitate din domeniul temei lucrării de licenţă;
  • Prezentarea metodologiei cercetării și a rezultatelor obținute – reprezintă contribuția proprie a autorului lucrării de finalizare a studiilor și constituie partea principală a lucrării;
  • Concluzii și recomandări – reprezintă partea finală a unei lucrări de cercetare și au rolul de a trece din nou în revistă principalele aspecte prezentate, oferind un răspuns la problema supusă spre cercetare în introducere;
  • Referințele bibliografice – vor conţine resursele bibliografice folosite de absolvent în scopul realizării lucrării de licenţă;
  • Anexele (element facultativ) – pot conţine tabele, grafice, listing-uri ale programelor, demonstraţii mai elaborate ale unor formule folosite pe parcursul lucrării, figuri, scheme, documente financiare completate, imagini, hărți etc.

Alături de informațiile cu caracter organizatoric pe care le găsiți în ghidul amintit anterior, o resursă importantă ce vă ajută să aveți o imagine clară asupra modului de redactare al lucrării de licență este și Ghidul de bune practici privind elaborarea lucrărilor de finalizare a studiilor de licență și masterat.

Top 5 sfaturi pentru  redactarea unei lucrări de nota 10

Timpul a trecut și vă apropiați de finalizarea lucrării de licență, așa că nu ar trebui să ignorați câteva sfaturi pentru o lucrare de licență de nota zece:

  1. Setați-vă deadline-uri și încercați să nu le depășiți, întotdeauna lăsați-vă câteva zile pentru ultimele detalii, editări și corecturi;
  2. Folosiți stilurile din Microsoft Word pentru titluri și subtitluri, astfel vă puteți crea un cuprins folosind References. În plus, din meniul View alegeți Navigation Panel, iar în stânga vă va apărea o coloană cu titlurile respective. Accesați-le pentru a găsi mai repede partea la care vreți să ajungeți;
  3. Nu folosiți Wikipedia ca sursă bibliografică, deoarece nu este considerată de încredere, oricine având posibilitatea de a edita textele postate;
  4. Cel mai bun mod de a finaliza un lucru este chiar acesta: lucrați susținut la el! Luați-vă toate resursele de care aveți nevoie, laptopul, duceți-vă într-un loc unde puteți să vă concentrați și să nu fiți distras și începeți/continuați să scrieți;
  5. Căutați cât mai multe resurse bibliografice, existând multe locuri unde le puteți găsi, dar primul lucru pe care l-aș recomanda, ar fi acela, să căutați chiar în biblioteca ASE, aveți cele mai multe șanse să găsiți informațiile de care aveți nevoie.

Procedura anti-plagiat

Potrivit procedurii ce vizează verificarea anti-plagiat, disponibilă la https://dmci.ase.ro/images/stories/instrucțiuni%20studenți%20an%20universitar%202020-2021.pdf , toate lucrările de licență și disertație, respectiv toate tezele de doctorat din cadrul Academiei de Studii Economice din București se verifică anti-plagiat înainte de susținere. Potrivit reglementării amintite anterior, verificarea oficială anti-plagiat în cadrul Academiei de Studii Economice din București se realizează prin intermediul platformei Sistemantiplagiat.ro, un instrument care ajută conducătorii de lucrări/teze să evalueze originalitatea documentelor verificate.  În plus, studenții Academiei de Studii Economice pot solicita la DMCI o verificarea antiplagiat, contra cost, a lucrării de licență înainte, cu maxim 5 zile lucrătoare, de încărcarea acesteia pe platforma webstudent.ase.ro.  Potrivit acestei reglementări, în urma verificării lucrării, platforma generează un Raport de similitudine, în cadrul căruia sunt prezentați doi coeficienți de similitudine:

Coeficientul de Similitudine 1 = procentul din text cu toate fragmentele de minim 5 cuvinte descoperite de sistem în alte documente (nu trebuie să depășească 30%);

Coeficientul de Similitudine 2 = procentul din text cu toate fragmentele de minim 25 cuvinte descoperite de sistem în alte documente (nu trebuie să depășească 5%).

Cum să-ți prezinți lucrarea în fața comisiei?

Toți studenții au emoții când trebuie să prezinte lucrarea de licență, mai ales în mediul online, pentru că este un context nou atât pentru studenți cât și pentru profesori. Acest lucru nu trebuie să fie un impediment, deoarece nu contează mediul în care îți prezinți lucrarea, ci conținutul și modalitatea de prezentare a acesteia. Emoțiile sunt normale, dar nu trebuie să le lăsăm să ne controleze. Raționamentul fiecărui student ar trebui să fie următorul: atâta timp cât m-am pregătit, am învățat și mi-am dat silința să fac o lucrare bună, de ce să mă tem? Poate doar de a lua o notă prea mare.

 

Cum niciodată o sugestie nu strică, mai jos găsiți câteva sfaturi pentru a susține lucrarea de licență:

  1. Asigurați-vă că aveți condiții optime pentru susținerea licenței în mediul online. Verificați starea tehnică a laptopului/PC-ului de pe care o să prezentați (să aveți cameră și microfon funcționabile) și starea internetului;
  2. Amenajați-vă spațiul astfel încât să nu fiți deranjați de către ceilalți, să aveți un fundal cât mai plăcut vizual, de preferat fără background virtual;
  3. Folosiți un PowerPoint la prezentare, astfel puteți să respecți ordinea ideilor și discursul vostru va fi mai ușor de înțeles. Important este să nu stați să citiții fiecare cuvânt scris în prezentarea PowerPoint, acest lucru denotă nepregătirea. PowerPoint-ul este acolo doar pentru a face prezentarea mai clară;
  4. Exersați-vă prezentarea înainte de susținerea efectivă a acesteia pentru a preveni posibilele probleme care pot interveni (se recomandă să vă înregistrați în prealabil susținând discursul pentru a observa eventualele greșeli);
  5. În timpul prezentării este bine să ai aproape un pahar cu apă, în cazul în care vei avea senzația de gât uscat. Pentru a reuși să rămâi calm pe parcursul prezentării poți face câteva exerciții de respirație înainte, cel mai simplu este să respiri pe abdomen în timp ce te concentrezi cât mai mult pe inspirație și expirație.
  6. Exersează vorbitul cu o voce tare, clară și fără a te grăbi. Poți să rogi chiar și un membru al familie să te asculte, astfel poți primi și un feedback despre cum te exprimi, dacă vorbești prea tare sau prea încet, dacă se înțelege tot ceea ce spui;

Nu începeți să vă cereți scuze în fața evaluatorilor din cauza ticurilor nervoase. Dacă vei face asta, veți atrage atenția asupra lor, dacă nu o faceți, probabil  cei prezenți nici nu le vor observa.

Tips and Ticks ce te vor ajuta pe parcursul realizării lucrării de licență

Studenții proaspăt absolvenți ai programului de licență din cadrul Academiei de Studii Economice din București, Facultatea Contabilitate și Informatică de Gestiune ne oferă sfaturi utile în ceea ce privește realizarea lucrării de licență și prezentarea ei. Așadar, atunci când veți începe redactarea lucrării de licență aveți în vedere următoarele:

-nu lăsați munca pe ultima sută de metri, cu cât veți fi mai pregătiți cu atât veți fi mai siguri pe voi. Munciți puțin și constant, chiar și cu o ora de lucru pe zi, dacă vă apucați din timp, o sa aveți o lucrare de succes;

-setați-vă cerințele de scriere (fontul, mărimea textului, etc.) de la început. Aceste cerințe le puteți găsi în ghidul pentru elaborarea lucrării de licență/disertație (https://cig.ase.ro/wp-content/uploads/2020/10/Ghid-lucrari-licenta-si-master_cf-regulament-ASE.pdf);

-pornește de la cuprins: e foarte important sa știi că așa cum licența e împărțită în 2 capitole, și aceste capitole ale tale vor fi împărțite în alte subcapitole, iar definitivarea corectă a acestora e esențială;

 -comunică permanent cu profesorul coordonator: profesorul tău de licență este acolo pentru a te ajuta cu feedback, sfaturi și sugestii. Pentru a primi toate acestea e nevoie ca și tu să fii responsabil și să începi din timp;

-fii creativ: construiește o lucrare de cercetare în cadrul capitolului 2 și impresionează comisia de evaluare. Orice merit este răsplătit, iar o cercetare inedită îți va asigura și ție peste ani de zile un sentiment de satisfacție și împlinire;
-folosește din timp un document Word pentru notarea bibliografiei.

 După promovarea examenului de licență, încotro?

            Orice student este interesat de posibilitatea continuării studiilor  prin urmarea unui  program de masterat. Academia de Studii Economice, prin intermediul Facultății de Contabilitate și Informatică de gestiune, oferă următoarele programe de masterat: 

Analiză financiară și evaluare (50 de locuri:17 buget / 33 taxă);

Concepte și practici de audit, la nivel național și internațional (51 de locuri:18 buget/33 taxă);

Contabilitate internațională (50 de locuri:17 buget/33 taxă);

Contabilitate, audit și informatică de gestiune (59 de locuri: 28 buget/31 taxă);

Contabilitate, audit și informatică de gestiune (în limba engleză) (56 de locuri: 25 buget/31 taxă):

Contabilitate, control și expertiză (61 de locuri: 17 buget/44 taxă);

Contabilitatea și fiscalitatea entităților economice(50 de locuri:16 buget/34 taxă);

Informatică de gestiune (50 de locuri: 16 buget/34 taxă)

Pentru informații suplimentare, puteți accesa link-ul: https://cig.ase.ro/programe-masterat/

Informațiile privind numărul de locuri la buget sunt estimate, pe baza situației din anul universitar precedent, numărul  efectiv de locuri  la buget urmând să fie comunicat de Ministerul Educației.

 

Referințe bibliografie:

  1. ASE București,  Calendarul Studentului 2020-2021,  disponibil la  https://consilierstudenti.ase.ro/calendarul-studentului-2020-2021/
  2. ASE București, Regulamentul privind organizarea și desfășurarea examenelor de finalizare a studiilor de licenţă şi masterat disponibil la: https://senat.ase.ro/wp-content/uploads/2020/20201216/Hot.Senat%20nr.%20251%20din%2016.12.2020_Mod.Reg.org.desf.online.ex.fin.lic.si%20mast.pdf
  3. ASE București, Ghidul de bune practici privind elaborarea lucrărilor de finalizare a studiilor de licenta si masterat disponibil la: https://mefc.ase.ro/wp-content/uploads/2021/01/Ghid-de-bune-practici-A4.pdf
  4. ASE București, Ghidul privind elaborarea lucrărilor de finalizare a studiilor disponibil la: https://cig.ase.ro/wp-content/uploads/2020/10/Ghid-lucrari-licenta-si-master_cf-regulament-ASE.pdf

ASCIG - Asociaţia Studenţilor în Contabilitate şi Informatică de Gestiune

Abonează-te
Date de contact

Website realizat de AlstenSoft.ro