fbpx

Poate că, după examenul de Bacalaureat, a doua cea mai importantă etapă din viața noastră  de elevi/studenți este susținerea lucrării de licență. Așasar, după o perioadă de 3 ani în care ai fost inițiat în tainele contabilității și te-ai acomodat cu particularitățile existente,  va urma momentul  în care va trebui să arăți ceea ce ai învățat,  deci hai să luăm lucrurile in ordine.

În primul rând, ce înseamnă o lucrare de „licență” ?

Potrivit Ghidului privind elaborarea lucrărilor de finalizare a studiilor disponibil lahttp://mefc.ase.ro/Media/Default/baza%20legislativa/ghid.pdf, o lucrare de licență este „o cercetare științifică, adică un demers rațional de analiză a unor fapte, realități, texte, evenimente, pe baza unei/ unor teorii științifice pornind de la una sau mai multe ipoteze de lucru”. Mai pe scurt, un document formal ce necesită multă atenție, timp și o documentare foarte elaborată și bine pusă la punct.

Pașii preliminarii realizării unei lucrări de  licență de nota 10

  1. Ce te atrage cel mai mult și ce dorești să aprofundezi?

 Dacă ești student în cadrul facultății  Contabilitate și Informatică de Gestiune poți să alegi  unul din următoarele domenii pentru elaborarea lucrării de licență: contabilitate și audit, informatică de gestiune, analiză și evaluare economico-financiară sau drept. Așa că gândește-te ce domeniu te-a impresionat cel mai tare sau în ce domeniu te descurci cel mai bine. Dacă nu ai descoperit încă ce domeniu ți se potrivește, ascultă-ți intuiția sau fă o analiză introspectivă,  punându-ți singur  următoarele întrebări: ce materie ți-a plăcut cel mai mult, ce calități te definesc , chiar și ce defecte ai, ce cunoștințe ai, etc. După ce ai descoperit ce domeniu de cercetare ți se potrivește, ești gata să treci la următoarea etapă.  

  • Alegerea temei lucrării de licență

Potrivit  Calendarul Studentului 2019 – 2020,  disponibil la  https://consilierstudenti.ase.ro/calendarul-studentului-2019-2020/, în perioada  06.04.2020 – 30.10.2020 se va organiza o întâlnire între studenții din anul al II-lea la programele de studii universitare de licenţă și conducătorii științifici în vederea alegerii temei lucrării de finalizare a studiilor universitare de licență, pentru anul universitar 2020-2021. Înainte să  mergi la această întâlnire și înainte să îți alegi tema lucrării de licență, consultă cu atenție listele cu temele de licență. Aceste liste sunt afișate pentru fiecare cadru didactic (ce poate coordona lucrări de licență), membru în unul din cele cele 4 departamente ale facultății: Contabilitate și audit, Informatică de gestiune, Analiză și evaluare economico-financiară, respectiv Drept. Din cauza perioadei din prezent, tematica si bibliografia pentru lucrarea de licență o gasiți accesand link-ul https://cig.ase.ro/blog/2020/02/02/tematica-si-bibliografie-licenta/. Temele vor fi și ele accesibile pe site-ul facultății în zilele următoare.

Asigură-te că este o temă accesibilă, că găsești suficiente lucrări științifice și  alte materiale necesare documentării,  în limba română,  în limba  engleză  și/sau o altă limbă de circulație internațională și verifică dezbaterile și opiniile științifice  existente cu privire la tema respectivă.

  • Dacă totuși îți dorești o anumită temă pe care nu o regăsești în lista unui anumit profesor cu care dorești să colaborezi, poți propune  acea temă profesorului respectiv, iar acesta poate, sau nu, să fie de acord.  Nu îți face griji, dacă ești refuzat și totuși îți dorești neapărat tema respectivă, poți încerca să  discuți acest aspect cu un alt profesor (care poate avea sau nu, în lista sa de lucrări propuse spre coordonare tema  respectivă).Acordul „de principiu” al profesorului coordonator

După ce te-ai hotărât asupra unei teme, aflată (sau nu) pe lista unui profesor coordonator cu care ai dori să colaborezi, ia legătura cu profesorul respectiv. Este posibil ca acesta să fie un profesor deja cunoscut, alegerea de la punctul precedent fiind influențată de dorința de a colabora, în vederea realizării lucrării de licență, cu un anumit cadru didactic. Motivele ar fi variate: probabil îți place materia pe care profesorul respectiv a predat-o, sau poate ți-a plăcut stilul de abordare și predare al profesorului respectiv, tot ce trebuie tu să faci e să mergi să discuți cu profesorul respectiv și să îl întrebi politicos daca poate să te îndrume. În cazul în care tema dorită nu este în aria de interes a unui profesor coordonator cunoscut (cu care ai lucrat deja),  sau profesorul respectiv nu mai are locuri disponibile, ai posibilitatea de a  contacta un alt cadru didactic. Poți discuta cu un cunoscut/prieten (sau mai mulți) și să îi rogi să îți recomande un profesor sau, îl poți contacta direct, în mod politicos, prin intermediul e-mailului instituțional pentru a obține un acord „de principiu”  din partea acestuia, potrivit căruia este de acord să coordoneze tema respectivă, în măsura locurilor disponibile.

După ce ți-ai ales tema pe care dorești  să o abordezi și ai luat legătura cu potențialul profesor coordonator, tot ce mai trebuie să faci e sa scrii o cerere în care să precizezi aceste detalii și apoi să o depui la secretariatul  departamentului din care face parte profesorul coordonator. De asemenea, din cauza situației actuale, cererile se vor putea depune (posibil și online) începând cu a doua jumătate a lunii mai, conform unui calendar ce uremază să fie afișat pe site-ul facultății.

  • Familiarizarea cu ceea ce implică elaborarea unei  lucrări de licență și cu tema aleasă

Până în momentul repartizării oficiale a studenților spre îndrumarea de către un cadru didactic  în vederea  elaborării lucrării de licență, studenții pot consulta, în vederea familiarizării cu ceea ce implică  elaborarea unei  lucrări de licență, următoarele ghiduri:

În plus,  în vederea familiarizării cu tema aleasă, studenții pot consulta diverse surse, pentru a-și forma o idee generală despre aceasta. Noi îți propunem următoarele surse:

  • Google Academics;
  • Biblioteca digitală ASE;
  • Reviste științifice ale universităților din România sau străine;
  • Reviste sau documentare realizate de organe specializate/profesionale;
  • Revistele editate de European Accounting Association;
  • Revistele editate de CECCAR(Corpul Expertilor Contabili si Contabililor Autorizați din Romania);
  • Revistele editate de CAFR (Camera Auditorilor Financiari din România);
  • Anunțuri sau postări media ale companiilor;
  • Studii/Analize realizate de Accountacy Europe, IASB, FASB  etc.;
  • Legislația în vigoare (se va verifica în permanență actualitatea acesteia);
  • Bazelor de referințe, cum ar fi JStor, ProQuest, Science Direct;
  • Colecțiile  de „working papers”, cum ar fi NBER, REPEC, SSRN.
  • Colaborarea cu profesorul coordonator

După afișarea repartizării oficiale a studenților  în vederea coordonării lucrării de licență, vei contacta cât mai rapid, profesorul coordonator la care ai fost repartizat. Împreună cu acesta, veți stabili detaliile colaborării. Dat fiind faptul că fiecare temă poate fi abordată în mod diferit, este extrem de important să mențineți în permanență legătura cu profesorul coordonator și să îl informați permanent despre evoluția lucrării voastre.

Deși pare totul atât de complex, noi avem încredere în tine ca poți și o să reușești, doar încearcă să îți faci un program în așa fel încât să ai timp liber, timp să lucrezi la lucrarea de licență și să participi și la cursuri.

Multă baftă!

Referințe bibliografie:

  1. ASE București, Ghidul de bune practici privind elaborarea lucrarilor de finalizare a studiilor de licenta si masterat disponibil la: http://mefc.ase.ro/Media/Default/baza%20legislativa/ghid2020.pdf,  accesat la  data de 21 aprilie 2020.
  2. ASE București, Ghidul privind elaborarea lucrarilor de finalizare a studiilor disponibil la: http://mefc.ase.ro/Media/Default/baza%20legislativa/ghid.pdf,  accesat la  data de 21 aprilie 2020.
  3. ASE București, Regulamentul privind organizarea și desfășurarea examenelor de finalizare a studiilor de licenţă şi masterat disponibil la: http://senat.ase.ro/Media/Default/Hotarari%20Senat/2019/20190925/Hot.Senat%20nr.%20173%20din%2025.09.2019_Modif.Reg.org.desf.ex%20fin.lic.masterat.pdf,  accesat la  data de 21 aprilie 2020.
  4. ASE București,  Calendarul Studentului 2019 – 2020,  disponibil la  https://consilierstudenti.ase.ro/calendarul-studentului-2019-2020/, accesat la  data de 21 aprilie 2020.

ASCIG - Asociaţia Studenţilor în Contabilitate şi Informatică de Gestiune

Abonează-te
Date de contact

Website realizat de AlstenSoft.ro